epic day.

Efter drygt ett dygn i Riksgränsen sitter jag nu på Abisko Mountain Lodge, i Abisko, där vi ska bo under ISIA.
Dygnet i Riksgränsen var som rubriken säger, episkt. Åkningen idag var helt grym. Daniel fick agera guide för mig som aldrig varit där tidigare. Det första vi gjorde var att hika Nordal, en tripp på 20-25 minuter till fots, ganska brant måste jag säga. Mycket jobbigt dessutom. Men väl där uppe så var det otroligt värt. Magisk utsikt, fjällmiljö så långt du kan se.
Åkningen ner då?
Ja vad ska jag säga, första åket någonsin för mig i Riksgränsen, var bättre än alla åk jag gjort i Åre på hela säsongen. Enkelt förklarat, utan överdrift. Tyvärr så stämmer det. Hur bra baksidan, tväråvalvet eller östra ravin än har varit under säsongen, så har det inte en chans emot dagens åk ner för Nordalsbranten. Det var bara helt fantastiskt. Kallsnö, nu fräsh puder, och en klarblå himmel ovanför detta. Jag har aldrig någonsin tidigare varit i gränsen, men jag kan helt klart rekommendera det. Åk hit.

Nu sitter jag som sagt i Abisko, har bastat lite, tagit en öl, och innan dess vart det lite käk här på lodgen. Fläskfilé med vitlöksrostad potatis som var mycket trevlig.

Imorgon börjar vi. På schemat är det kamraträddning, och vi kommer hålla till i Riksgränsen.
Det finns ju vissa saker här i norrland som gör livet lite enklare. Det första är ju så klart skidåkningen och snön (räknas som ett). Det andra, är Norrlänningarna. Hängt med Daniel och Jon, Anders och Carro, och idag kom Erik och Rasse upp, norrlänningar hela bunten. På något sätt verkar deras liv vara så enkelt att leva, jag tror det har något med dialekten att göra. Lule-mål.
Det tredje, men inte minsta, är ju ljuset. Klockan slår snart 23.00, och det är ljust ute. Daniel som är fotograf frågade Dick, som äger Lodgen vart solen går ner, för han skulle fota lite. Svaret han fick: Ja, så här års går den ju nästan inte ned..
Nu blir det in och sova, frukost-klockan ringer halv 8 imorgon, sen ska det ut och sökas med transceiver, sondas och grävas med spade.

Ski Better!
/jon

Kommentarer
Postat av: Michan

visst är det väl underbart med norrland jonte ;)

Och att inte solen går ner är ett stort plus, sol hela natten lång. Kan ju inte bli mycket bättre! :)

2010-05-10 @ 09:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0